گوناگون

منابع کنکور دکترا روانشناسی ۱۴۰۱

منابع کنکور دکترا روانشناسی ۱۴۰۱

اگر قصد شرکت در کنکور دکترا روانشناسی ۱۴۰۱ را دارید حتما باید منابع کنکور دکترای روان‌شناسی را به درستی پیدا کنید. امسال نیز فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روان‌شناسی در این کنکور نفس‌گیر شرکت می‌کنند. تعداد شرکت‌کنندگان این آزمون علمی کم نیست. پس کسانی می‌توانند به موفقیت دست یابند که صلاحیت علمی کافی داشته باشند. اگر منابع کنکور روان‌شناسی سال ۱۴۰۱ را بشناسیم و آن‌ها را به خوبی بخوانیم می‌توانیم قبولی خود را تضمین نماییم. من در این‌جا فهرستی از منابع کنکور دکترای روان‌شناسی برای شرکت‌کنندگان کنکور دکترای سال ۱۴۰۱ آماده کرده‌ام.

منابع کنکور دکترا روان‌شناسی ۱۴۰۱ چیست؟

منابعی که در این بخش نوشته‌ام بر پایهٔ کنکور برگزار شدهٔ امسال آماده شده است. من در این بخش کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کنم که بیش‌ترین کاربرد را برای پاسخ به پرسش درس‌های گوناگون دارند. درس‌های آزمون دکترا به دو بخش عمومی و تخصصی بخش‌بندی می‌شوند.

زبان عمومی روان‌شناسی

اگر زبان انگلیسی خوبی ندارید همان بهتر که در کنکور دکترا شرکت نکنید! اصلی‌ترین معضل قشر تحصیل‌کردهٔ ایران این است که زبان انگلیسی را جدی نمی‌گیرند. این در حالی است که زبان انگلیسی می‌تواند مهم‌ترین عامل پیروزی شما در کنکور دکترای روانشناسی باشد. اگر دنبال این هستید که دکترای روان‌شناسی بگیرید به یاد داشته باشید که زبان انگلیسی تا پایان عمر همراه شما خواهد بود! دانشجوی دکترا برای انجام کارهای پژوهشی و افزایش آگاهی خود، باید از سطحی بالا در زبان انگلیسی برخوردار باشد. اگر بتوانید به پرسش‌های زبان انگلیسی به خوبی پاسخ دهید، به سادگی می‌توانید از رقیبان پیشی بگیرید. زبان یکی از دروس عمومی کنکور دکتراست. برای پاسخگویی به پرسش‌های این درس باید آشنایی کافی با واژگان انگلیسی، درک مطلب و گرامر داشته باشید. نخستین پیشنهاد من این است که در کلاس‌های تافل شرکت کنید. تافل آزمونی است که توانایی افراد را در زمینهٔ برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌هی می‌سنجد. کتاب‌های تخصصی ۱۱۰۰ لغت ضروری انتشارات سمت نیز گزینه‌ای خوب برای آشنایی با واژگان انگلیسی است. برای آشنایی با گرامر انگلیسی نیز می‌توانید ٰکتاب زبان دکترای نیمه متمرکز، نوشتهٔ آقای خیرآبادی را بخوانید. این کتاب در  انتشارات کتابخانهٔ فرهنگ چاپ شده است.

منابع درس استعداد تحصیلی

برای پاسخ به پرسش‌های استعداد تحصیلی در آزمون دکترای روانشناسی کتاب استعداد تحصیلی نوشتهٔ هادی مسیح‌خواه و محمد وکیلی را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب در انتشارات فرهنگ به چاپ می‌رسد. با خواندن این کتاب می‌توانید به پرسش‌های استعداد تحصیلی به خوبی پاسخ دهید.

منابع درس آمار برای کنکور دکترا

دکتر علی دلاور را به خوبی می‌شناسید. وی از اساتید برجستهٔ کشور در زمینهٔ آمار و روش تحقیق است. کتاب آمار و احتمالات کاربردی در علوم رفتاری، نوشتهٔ دکتر علی دلاور بهترین کتابی است که می‌توانید برای پاسخگویی به تست‌های آمار به عنوان منبع کنکور دکترا در نظر بگیرید؛ انتشارات رشد این کتاب را به چاپ می‌رساند. با خواندن آمار دکتر دلاور دیگر نگران تست‌های درس آمار نخواهید بود.

روش تحقیق

کتاب روش تحقیق در علوم رفتاری نوشتهٔ دکتر علی دلاور جامع‌ترین کتاب برای یادگیری روش تحقیق است. کتاب‌ شناخت روش علمی در علوم رفتاری نوشتهٔ دکتر حیدرعلی هومن که در انتشارات سمت به چاپ می‌رسد؛ و کتاب روش تحقیق در علوم رفتاری نوشتهٔ سرمد، بازرگان و حجازی که در انتشارات آگه چاپ می‌شود نیز گزینه‌های جانبی برای پاسخگویی بهتر به تست‌های روش تحقیق هستند و می‌توانند منابع خوبی برای پاسخ به این درس باشند.

روان‌شناسی رشد

کتاب نظریه‌های روان‌شناسی رشد، نوشتهٔ ویلیام کرین، ترجمهٔ خویی‌نژاد که در انتشارات رشد به چاپ می‌رسد گزینهٔ مناسبی برای پاسخ به تست‌های روانشناسی رشد است. کتاب روان‌شناسی رشد، نوشتهٔ لورا برک، ترجمهٔ سیدمحمدی و کتاب روان‌شناسی ژنتیک ۱ و ۲ دکتر منصور نیز از منابع مهم روان‌شناسی رشد هستند. اگر می‌خواهید تست‌های روانشناسی رشد را به خوبی پاسخ دهید، حتماً هر سه منبع را بخوانید.

آسیب شناسی روانی

برای آسیب‌شناسی روانی منابع گوناگونی را پیشنهاد می‌کنند. اما پیشنهاد من کتاب آسیب شناسی روانی بر اساس DSM 5 است که دکتر گنجی آن را ترجمه نموده است و در انتشارات ساوالان به چاپ می‌رسد. کتاب خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوک بر اساس DSM 5 ترجمهٔ دکتر فرزین رضاعی را هم در برنامهٔ مطالعه داشته باشید. دکتر گنجی نیز این کتاب را ترجمه نموده اما پیشنهاد من ترجمهٔ دکتر رضاعی است. خواندن هر دو منبع را فراموش نکنید تا پیروزی در کنکور ۱۴۰۱ تضمین شود.

نوروسایکولوژی

کتاب روان‌شناسی فیزیولوژیک و کتاب نوروسایکولوژی و سایکوفیزیولوژی نوشتهٔ دکتر کریم خداپناهی که در انتشارات سمت به چاپ می‌رسند، مهمترین کتاب‌های منبع برای درس نوروسایکولوژی هستند.

روان‌شناسی شخصیت

من کتاب روان‌شناسی شخصیت جس و گریگوری فیست ترجمهٔ دکتر یحیی سیدمحمدی را به عنوان منبع روان‌شناسی شخصیت پیشنهاد می‌کنم. در کنار این کتاب می‌توانید کتاب روان‌شناسی شخصیت شولتس ترجمهٔ دکتر یحیی سیدمحمدی را نیز بخوانید.

فهرست منابع کنکور دکترای روان‌شناسی سال ۱۴۰۱

نام درسمنابع به ترتیب اولویت
آسیب‌شناسی روانیآسیب‌شناسی روانی بر اساس DSM-5، نوشتهٔ مهدی گنجی، جلد ۱ و ۲، نشر ساوالان
خلاصهٔ روانپزشکی کاپلان و سادوک، ترجمهٔ فرزین رضایی
زبان انگلیسیکلاس‌های تافل
کتاب‌های تخصصی ۱۱۰۰ لغت ضروری انتشارات سمت
زبان دکترای نیمه متمرکز، نوشتهٔ آقای خیرآبادی
آمارآمار و احتمالات کاربردی در علوم رفتاری، نوشتهٔ دکتر علی دلاور، نشر رشد
روش تحقیقروش تحقیق در علوم رفتاری،نوشتهٔ دکتر علی دلاور
شناخت روش علمی در علوم رفتاری نوشتهٔ دکتر حیدرعلی هومن، انتشارات سمت
روش تحقیق در علوم رفتاری نوشتهٔ سرمد، بازرگان و حجازی، انتشارات آگه
نوروسایکولوژیروان‌شناسی فیزیولوژیک، نوشتهٔ خداپناهی، نشر سمت
نوروسایکولوژی و سایکوفیزیولوژی نوشتهٔ دکتر کریم خداپناهی، نشر سمت
روان‌شناسی رشدنظریه‌های روان‌شناسی رشد، نوشته ویلیام کرین، ترجمهٔ خویی‌نژاد، نشر رشد
روان‌شناسی رشد، نوشتهٔ لورا برک، ترجمه سیدمحمدی، نشر ارسباران
روان‌شناسی ژنتیک، نوشتهٔ محمود منصور
استعداد تحصیلیاستعداد تحصیلی نوشتهٔ هادی مسیح‌خواه و محمد وکیلی، نشر فرهنگ
روان‌شناسی شخصیتروان‌شناسی شخصیت جس و گریگوری فیست ترجمهٔ دکتر یحیی سیدمحمدی
روان‌شناسی شخصیت شولتس ترجمهٔ دکتر یحیی سیدمحمدی

7 دیدگاه در “منابع کنکور دکترا روانشناسی ۱۴۰۱

  1. فرشته الیاسی گفت:

    سپاس از شما

  2. لاله گفت:

    سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. به نظر شما منابع اصلی مطالعه بشه یا کمک آموزشی؟

  3. سیما قدسی گفت:

    سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب آموزنده تون کاپلان و سادوک کدوم جلد و چه بخشهایی بیشتر از اونها بیشتر مطالعه بشه

    1. بخش خاصی رو نمیشه گفت

  4. فریده عباسی گفت:

    سلام.برای اسیب روان همین ۲ منبع کاپلان و اسیب دکتر گنجی کفایت میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *