گوناگون

منابع کنکور دکترا روان‌شناسی ۹۹

منابع کنکور دکترا روان‌شناسی ۹۹

این روزها تب کنکور دکترا روان‌شناسی میان فوق لیسانس‌های این رشته زیاد شده است. برخی از شرکت‌کنندگان کنکور دکترا نمی‌دانند چه کتاب‌هایی را بخوانند تا بتوانند در کنکور دکترا نتیجهٔ مطلوب بگیرند. اگر منابع کنکور را بشناسیم و آن‌ها را به خوبی بخوانیم می‌توانیم قبولی خودمان را در دانشگاهی که آرزویش را داریم تضمین کنیم. من در این‌جا فهرستی از منابع کنکور دکترای روان‌شناسی را برای شرکت‌کنندگان کنکور دکترای سال ۱۳۹۹ آماده کرده‌ام.

منابع کنکور دکترا روان‌شناسی ۹۹ چیست؟

منابعی که در این بخش نوشته شده بر اساس کنکور دکترای ۹۸ نگاشته شده است. من در این بخش کتاب‌هایی را پیشنهاد کرده‌ام که بیش‌ترین کاربرد را برای پاسخگویی به پرسش‌های درس‌های گوناگون دارند. درس‌های این کنکور به دو بخش عمومی و تخصصی بخش‌بندی می‌شوند.

زبان عمومی روان‌شناسی

زبان از دید من اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل پذیرش در کنکور است. افسوس که سطح سواد جامعهٔ‌ ما در زمینهٔ زبان انگلیسی کماکان نامطلوب است. روشن است که یک دانشجوی دکترا برای کارهای پژوهشی و افزایش آگاهی باید از سطح بالایی در زبان انگلیسی برخوردار باشد. پس اگر بتوانید به پرسش‌های بیش‌تری در این بخش پاسخ دهید می‌توانید از رقیبان به سادگی پیشی بگیرید. زبان یکی از درس‌های عمومی کنکور است. برای پاسخگویی به پرسش‌های این درس باید آشنایی کافی با واژگان انگلیسی، درک مطلب، و گرامر داشته باشید. نخستین پیشنهاد من شرکت در کلاس‌های تافل است. تافل آزمونی است که توانایی افراد را در زمینهٔ برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی می‌سنجد. کتاب‌های تخصصی ۱۱۰۰ لغت ضروری انتشارات سمت بهترین گزینه برای آشنایی با واژگان است. برای آشنایی با گرامر انگلیسی می‌توانید ٰکتاب زبان دکترای نیمه متمرکز، نوشتهٔ آقای خیرآبادی را بخوانید این کتاب در  انتشارات کتابخانهٔ فرهنگ به چاپ می‌رسد. به یاد بسپارید زبان انگلیسی حتی پس از فارغ التحصیلی برای شما کاربرد خواهد داشت. اگر بخواهید ژورنال‌های روز روان‌شناسی را بخوانید؛ اگر بخواهید مقاله‌ای به چاپ برسانید یا دنبال مهاجرت به کشوری دیگر باشید نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارید.

استعداد تحصیلی

برای پاسخگوی به پرسش‌های استعداد تحصیلی پیشنهاد من کتاب استعداد تحصیلی نوشتهٔ هادی مسیح‌خواه و محمد وکیلی است که در انتشارات فرهنگ چاپ می‌شود. با خواندن این کتاب می‌توانید به پرسش‌های استعداد تحصیلی به خوبی پاسخ دهید.

آمار

مهم‌ترین کتاب در این زمینه آمار و احتمالات کاربردی در علوم رفتاری، نوشتهٔ دکتر علی دلاور است. این کتاب در انتشارات رشد به چاپ رسیده و کتاب اصلی و پایه برای آمار به شمار می‌آید.

روش تحقیق

جامع‌ترین کتابی که می‌توانید به کمک آن روش تحقیق را یاد بگیرید و با آن در کنکور نتیجهٔ مطلوبی بگیرید کتاب روش تحقیق در علوم رفتاری نوشتهٔ دکتر علی دلاور است. هم‌چنین کتاب‌ شناخت روش علمی در علوم رفتاری نوشتهٔ دکتر حیدرعلی هومن که در انتشارات سمت چاپ می‌شود، و کتاب روش تحقیق در علوم رفتاری نوشتهٔ سرمد، بازرگان و حجازی که در انتشارات آگه چاپ می‌شود نیز پیشنهاد می‌کنم.

روان‌شناسی رشد

برای روان‌شناسی رشد کتاب نظریه‌های روان‌شناسی رشد، نوشتهٔ ویلیام کرین، ترجمهٔ خویی‌نژاد که در انتشارات رشد به چاپ می‌رسد را بخوانید. کتاب روان‌شناسی رشد، نوشتهٔ لورا برک، ترجمهٔ سیدمحمدی و کتاب روان‌شناسی ژنتیک ۱ و ۲ دکتر منصور نیز از منابع مهم روان‌شناسی رشد است. پیشنهاد می‌کنم که هر ۳ منبع را بخوانید.

آسیب شناسی روانی

برای آسیب‌شناسی روانی منابع گوناگونی را پیشنهاد می‌کنند. اما تجربه نشان داده که کتاب آسیب شناسی روانی بر اساس DSM 5 که دکتر گنجی آن را ترجمه کرده گزینهٔ خوبی برای پاسخگویی به پرسش‌های کنکور کارشناسی ارشد روان‌شناسی است. هم‌چنین کتاب خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوک بر اساس DSM 5 ترجمهٔ دکتر فرزین رضاعی را هم فراموش نکنید. این کتاب نیز از سوی دکتر گنجی ترجمه شده اما پیشنهاد می‌کنم ترجمهٔ دکتر رضاعی را بخوانید. خواندن هر دو منبع را فراموش نکنید.

نوروسایکولوژی

مهمترین کتاب برای پاسخ به پرسش‌های بخش نوروسایکولوژی، کتاب روان‌شناسی فیزیولوژیک و کتاب نوروسایکولوژی و سایکوفیزیولوژی نوشتهٔ دکتر کریم خداپناهی است که در انتشارات سمت به چاپ می‌رسد.

روان‌شناسی شخصیت

در بخش روان‌شناسی شخصیت کتاب روان‌شناسی شخصیت جس و گریگوری فیست ترجمهٔ دکتر یحیی سیدمحمدی نخستین پیشنهاد من است. هم‌چنین نیاز است که کتاب روان‌شناسی شخصیت شولتس ترجمهٔ دکتر یحیی سیدمحمدی را هم بخوانید.

 

منابع کنکور دکترای روان‌شناسی سال ۹۹

منابع کنکور دکترای روان‌شناسی سراسری ۹۹

نام درس

منابع به ترتیب اولویت

آسیب‌شناسی روانی

آسیب‌شناسی روانی بر اساس DSM-5، نوشتهٔ مهدی گنجی، جلد ۱ و ۲، نشر ساوالان

خلاصهٔ روانپزشکی کاپلان و سادوک، ترجمهٔ فرزین رضایی

زبان انگلیسی

کلاس‌های تافل

کتاب‌های تخصصی ۱۱۰۰ لغت ضروری انتشارات سمت

زبان دکترای نیمه متمرکز، نوشتهٔ آقای خیرآبادی

آمار

آمار و احتمالات کاربردی در علوم رفتاری، نوشتهٔ دکتر علی دلاور، نشر رشد

روش تحقیق

روش تحقیق در علوم رفتاری،نوشتهٔ دکتر علی دلاور

شناخت روش علمی در علوم رفتاری نوشتهٔ دکتر حیدرعلی هومن، انتشارات سمت

روش تحقیق در علوم رفتاری نوشتهٔ سرمد، بازرگان و حجازی، انتشارات آگه

نوروسایکولوژی

روان‌شناسی فیزیولوژیک، نوشتهٔ خداپناهی، نشر سمت

نوروسایکولوژی و سایکوفیزیولوژی نوشتهٔ دکتر کریم خداپناهی، نشر سمت

روان‌شناسی رشد نظریه‌های روان‌شناسی رشد، نوشته ویلیام کرین، ترجمهٔ خویی‌نژاد، نشر رشد

روان‌شناسی رشد، نوشتهٔ لورا برک، ترجمه سیدمحمدی، نشر ارسباران

روان‌شناسی ژنتیک، نوشتهٔ محمود منصور

استعداد تحصیلی استعداد تحصیلی نوشتهٔ هادی مسیح‌خواه و محمد وکیلی، نشر فرهنگ

روان‌شناسی شخصیت

روان‌شناسی شخصیت جس و گریگوری فیست ترجمهٔ دکتر یحیی سیدمحمدی

روان‌شناسی شخصیت شولتس ترجمهٔ دکتر یحیی سیدمحمدی

 

1 دیدگاه در “منابع کنکور دکترا روان‌شناسی ۹۹

  1. patrick star گفت:

    merci .kheiliii mofid boOd 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *