اخبار روانشناسی, سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

چرا تعرفه جلسه روان‌شناسی سال ۹۹ اعلام نمی‌شود؟

چرا تعرفه جلسه روان‌شناسی سال ۹۹ اعلام نمی‌شود؟

تعرفه روان‌شناسی سال ۹۹ اعلام شده است؟ این پرسش هر روز از ما در بخش پشتیبانی آنلاین پرسیده می‌شود و پاسخ ما یک نه همراه با شرمندگی است. همان‌گونه که می‌دانید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران هر سال تعرفه خدمات روان‌شناسی و مشاوره را به طور دقیق و بررسی اعلام می‌کند. تعرفه‌های تعیین شده به این معنی است که هر فرد برای جلسات مشاوره و روان‌شناسی چه میزان هزینه‌ای در تهران و دیگر شهرها پرداخت می‌کند. شوربختانه با وجود گذشت ۴ ماه از سال ۹۹ هنوز هم تعرفه‌های امسال اعلام نشده است. تأخیر در اعلام تعرفه هر سال وجود داشت اما امسال با وجود آن‌که سازمان نظام روان‌شناسی بیان کرد که تعرفه‌ها به زودی اعلام می‌شود اما کماکان خبری از تعرفه‌های جدید نیست.

چرا اعلام تعرفه روانشناسی سال ۹۹ مهم است؟

نبود تعرفهٔ روشن باعث سردرگمی مردم شده است. مردم نمی‌دانند برای هر جلسه مشاوره چه میزان هزینه‌ای پرداخت کنند. آیا باید بر اساس تعرفه روانشناسی سال ۹۸ هزینه‌ها را پرداخت کنند یا تعرفه‌ها رشد کرده‌اند. از سوی دیگر روان‌شناسان و مشاورین هم به خاطر اعلام نشدن تعرفه روان‌شناسی سال ۹۹ با مشکل روبرو شده‌اند. با توجه به افزایش تورم و هزینه‌ها روان‌شناسان انتظار رشد تعرفه‌ها نسبت به سال گذشته را دارند. اما نمی‌توانند به طور خودخواسته هزینهٔ جلسات را افزایش دهند چون با برخورد شدید سازمان نظام روان‌شناسی روبرو می‌شوند. اعلام نشدن تعرفه‌ها زمینه‌ساز نابسامانی شده و ناخشنودی مردم و روان‌شناسان را به همراه داشته است.

چرا تعرفه روان‌شناسی سال ۹۹ اعلام نمی‌شود؟

عوامل گوناگونی می‌تواند در این مورد نقش داشته باشد. بروز کرونا در کشور باعث شد تا سازمان نظام روان‌شناسی تلاش خود را روی کاهش اثرات روان‌شناختی کرونا متمرکز کند. سازمان نظام روانشناسی با همکاری دیگر نهادها مانند شهرداری، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت تلاش می‌کند تا به بهبود سلامت روان در شرایط کرونا کمک کند. اما نمی‌توانیم اعلام نشدن تعرفه از سوی سازمان را به خاطر شرایط کرونا و ناتوانی در برگزاری جلسات بدانیم. سازمان نظام روان‌شناسی با رعایت اصول بهداشتی به کار خود ادامه می‌دهد. از سوی دیگر برگزاری جلسات برای تعیین تعرفه می‌توانست به صورت آنلاین انجام شود. با وجود این‌که ۴ ماه از سال ۹۹ گذشته است کماکان تعرفه اعلام نشده و این مورد نیازمند پیگیری بازرسی سازمان نظام روان‌شناسی است اما بازرسان نیز در این مورد کم‌کاری داشتند. ما این مورد را بارها از شماره‌های سازمان و بازرسان سازمان پیگیری کردیم و اعلام داشتند که به زودی تعرفه‌ها تعیین خواهد شد. انتظار می‌رود در مرداد ماه تعرفه روانشناسی سال ۹۹ اعلام شود.

عدم همکاری دولت برای تصویب تعرفه روانشناسی سال ۹۹

بر پایهٔ آیین‌نامهٔ سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران تعرفه‌ها باید به تصویب دولت برسد. پس تا هنگامی که دولت در زمینهٔ تعیین تکلیف تعرفه‌ها همکاری نکند سازمان نمی‌تواند به طور مستقل تعرفه‌های تازه را وضع نماید. در ۱۶ مهر ۱۳۹۹ آقای دکتر حاتمی، رییس محترم سازمان نظام روان‌شناسی در نامه‌ای از آقای روحانی، رییس جمهور کشور خواستند در این مورد اقدامات لازم صورت گیرد. ایشان از رییس جمهور درخواست کردند که تعرفه‌ها در کمیسیون اقتصاد بررسی شود. در این نامه به نارضایتی مردم و روان‌شناسان در مورد اعلام نشدن تعرفه‌ها پس از گذشت ۷ ماه از سال اشاره شده است.

تعرفه روان‌شناسی سال ۹۹ تا زمانی که اعلام نشده چه قدر است؟

با توجه به این‌که روان‌شناسان نمی‌توانند بدون اعلام سازمان نظام روان‌شناسی تعرفه‌های خود را تغییر دهند؛ تعرفه روان‌شناسی تا زمان اعلام رسمی از سوی سازمان بر اساس تعرفهٔ سال گذشته خواهد بود. پس از اعلام تعرفه روانشناسی سال ۹۹ گروه آقای روان‌شناس در این مورد اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

تعرفه روان‌شناسی سال ۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *